Whale watch - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Jacques en Annie Engels - WaarBenJij.nu Whale watch - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Jacques en Annie Engels - WaarBenJij.nu

Whale watch

Blijf op de hoogte en volg Jacques en Annie

10 Februari 2020 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Walvis en dolfijnen spotten

Maandag 10 februari 2020

Het was vanochtend gezellig druk in de keuken met het ontbijt. Gezellig zitten kletsen met 2 neven uit Groningen. Altijd leuk , nietwaar Anki en Abel. Daarna hebben we rondgewandeld in de buurt van het walvis kantoor. De organisatie wordt geleid door een Maori familie die in 1987 gestart is met deze whale watching vanwege de grote werkloosheid. De achterliggende gedachte was dat hun voorouder op de rug van een walvis naar Nieuw Zeeland was gekomen en hun afstammelingen wilden zo ook een nieuw leven beginnen met de walvis.

We worden met de bus naar de Marina gebracht. De boot ligt al klaar aan de aanlegsteiger. Op het informatiebord staat dat er 12 tot 15 knopen wind staat , ruwe zee en kans om zeeziek te worden. Als er geen walvis gespot wordt, krijgen we een gedeelte van de inschrijving terug.

Als we buitengaats zijn, dan blijft de boot daar liggen op een plek waar die ochtend ook walvissen gesignaleerd zijn. Geen spermwhales want die zijn op dit moment 15 km. buiten de kust. Dan zien we een humpbackwhale. Heel imposant om te zien als hij boven komt en sierlijk met zijn “lompe” lijf weer onderduikt. Een uur lang hebben we hem gevolgd. En natuurlijk de nodige foto’s gemaakt. Toen zagen we tot onze verbazing nog een kleine haai en een zeehond.

Enkele albatrossen maakten het geheel compleet.

Op de terugweg werden we verrast met een show van dusky dolfijnen. Nog sierlijker sprongen deze kleine dolfijnen uit het water. Alsof er een ware choreografie achter zat.

Het was een onvergetelijke dag ondanks dat ik zeeziek geworden ben. Maarten , dat wordt nog wat met de kano……..

• 10 Februari 2020 - 15:11

Riet Toon:

''Zeeziek'' is dan minder leuk. Laat dat dan maar in de schaduw van een ''onvergetelijke'' dag staan. Ook in Nederland raasde een ongekende storm. IJlt nu nog wat na.
    Gr
    Riet, Toon

• 11 Februari 2020 - 06:59

Maria Klaassen:

Wat een super mooie foto's!!!Groetjes uit Venray.

• 11 Februari 2020 - 09:37

Noor:

Geweldig, wat een belevenis!

Liefs, Johan en Noor

• 13 Februari 2020 - 11:20

Constance :

Wat geweldig om dit mee te maken ! Jammer dat je zeeziek bent geworden .. Liefs.